Wielu graczy często podczas zakupu nowego komputera staje przed wyborem:
„czy lepiej kupić monstrum kosztujące krocie, czy też dać szansę karcie ze
średniej półki cenowej?”. Odpowiedź na to pytanie w dzisiejszych czasach
niestety nie należy do najłatwiejszych, a przecież nie tak dawno wystarczyło
kupić sprzęt za około 2000 zł by móc cieszyć się płynną rozgrywką.
Tutaj na naszą scenę wkracza bohater naszej recenzji – Zotac GeForce 9800GT
Synergy Edition.
GeForce 9800GT to nic innego jak przemianowany GeForce 8800GT oparty o
rdzeń G92, z jedną różnicą: 9800GT występował w wersjach z pojemnością pamięci
wynoszącą 512MB lub 1GB, natomiast 8800GT z 256MB lub 512MB VRAM.
8800GT była kartą uwielbianą przez masy. Wiele topowych konfiguracji
lądowało z 8800GT pod strzechą, dlatego też zdecydowałem się na recenzję
9800GT.
Na czym zbudowano wielką legendę 8800GT? Postaram się to ukazać poprzez
testy wydajności w znanym wszystkim benchmarku zwanym „grą”, jak i grach odrobinę
młodszych (crica 2009 rok).
Wygląd, zawartość pudełka
Wersja karty, którą posiadam dostarczona została w
pomarańczowym pudełku (niestety moje gdzieś zaginęło, dlatego załączam
oryginalne zdjęcie ze strony producenta).
Sama
karta posiada dość duży (jak na tamte czasy) radiator z pomarańczowym
wentylatorem. Na jej PCB znalazły się otwory pozwalające na montaż
alternatywnego systemu chłodzenia jak i złącze SLI pozwalające na podłączenie
karty w trybie Dual SLI.
Oprócz karty załączone były:
- Instrukcja
- Płyta ze sterownikami (niestety gdzieś się zapodziała)
- Przejściówka 2xMolex na 6-pin
- Nalepka z logiem Zotac
- Przejściówka D-Sub na DVI
Specyfikacja
Karta została wyposażona w 512MB pamięci typu GDDR3 o standardowym taktowaniu
900MHz (efektywnie 1800MHz) i szynie danych 256 bit. Rdzeń o taktowaniu 600Mhz
posiada 16 ROP co przekłada się na 56 jednostek TMU. Karta posiada także 112
zunifikowanych jednostek procesowych
(Shader) taktowanych zegarem 1500MHz .
Platforma testowa
Procesor: Intel Core 2 Duo E7400 @ 2,8GHz
Płyta główna: GA-P31-ES3G
Pamięć RAM: ADATA 2x2GB DDR2 800MHz CL6
Dysk: Samsung HD 103SI
Zasilacz: Logic 500W
Obudowa: Aerocool VS-4
Karta dźwiękowa: Asus Xonar DG 5.1 PCI
System: Windows 7 Professional SP 1
Sterowniki: Nvidia GeForce Experience 1.8.2.1, wersja sterownika graficznego 341.44
Testy i metodologia
Testy wykonywane zostały w następujących grach:
- · DiRT 2
- · Crysis
- · Devil May Cry 4
- · Counter-Strike:GO
Większość z was pewnie zaczęła się zastanawiać, dlaczego na liście
testowanych gier pojawił się CS: GO. Odpowiedź jest prosta: chciałem sprawdzić
jak karta zachowa się przy dość nowej i wciąż uaktualnianej grze.
Metodologia:
- · Furmark
Tryb 1440x900 Okno, 0xMSAA
- · 3DMark06
Tryb 1440x900, AA – None, Filtering –Optimal, Wynik
ogólny
- · Crysis
Tryb 1440x900, Ustawienia wysokie
- · DiRT 2
Tryb 1440x900, Ustawienia wysokie
Wbudowany benchmark
- · Devil May Cry 4
Tryb 1280x960, MSAA- C16xQ, Ustawienia Bardzo
Wysokie
Wbudowany benchmark
- · Counter-Strike: Global Offensive
Furmark
Test Furmark został stworzony z myślą o maksymalnym
obciążeniu karty graficznej.
Podkręcona
karta maksymalnie osiągała 17 FPS zaraz po włączeniu benchmarka, jednak potem
FPS spadł do 13 i ustabilizował się na tym poziomie. Temperatura podkręconego
rdzenia maksymalnie osiągnęła 70 stC, a na standardowych taktowaniach wynosiła
ona już tylko 67 stC. Dlaczego użyłem słowo
„tylko”? Jest to wynikiem kultury pracy karty. Przy standardowych taktowaniach wiatraki
kręcą się z 50% prędkością, natomiast po OC wartość ta wzrasta o 25 punktów
procentowych. Różnica pomiędzy OC a standardowymi taktowaniami wynosi 1FPS na
korzyść OC, więc mieści się w granicy błędu pomiarowego.
3DMark06
TRYB: 1440x900, AA- None, Filtering -
Optimal
Kultową
kartę należy testować w kultowym benchmarku.
GF9800GT osiągnął wynik 11134 w rozdzielczości 1440x900, ale co się stanie, gdy zdecydujemy się na podniesienie taktowań? W tym przypadku zyskujemy ok. 400 punktów.
Crysis
Najbardziej wymagająca gra roku 2007. Programiści Cryteku wykonali kawał
dobrej roboty, której efektem był silnik CryEngine 2. Aż do roku 2010 (premiera
Metro 2033) to właśnie ilość wyświetlanych klatek na sekundę w grze Crysis była
wyznacznikiem wydajności karty graficznej.
TRYB: DX10
1440x900, Konfiguracja komputera: Mocna, Detale Wysokie, Motion Blur - 50%, AA–
OFF
Gra Crysis nie należy do najlepiej zoptymalizowanych gier i to właśnie ta
cecha sprawiła, że marka Cryteku do tej pory jest rozpoznawalna, a każdy
przyszył do niej łatkę „grywalnego benchmarku”. Powyższe wyniki, jakie uzyskał
bohater naszej recenzji teraz może nie zachwycają, ale w ówczesnych czasach
taki wynik uzyskiwały karty z wyższych półek cenowych. GF9800GT pozwala na
rozgrywkę w wysokich ustawieniach graficznych, ale by cieszyć się płynną
animacją zalecam obniżenie ustawień graficznych.
DiRT 2
DiRT2 to kolejna odsłona serii gier wyścigowych
sygnowanych imieniem i nazwiskiem Colina McRae, która została wydana na cześć
tego kierowcy wyścigowego, który zginął w katastrofie śmigłowca. Według wielu
opinii jest to najlepsza część, która została wydana.
TRYB: 1440x900,
Ustawienia Wysokie, 4x MSAA, Efekt Rozmycia – Średni
Benchmark wbudowany
w grę
Aby gry wyścigowe były grywalne wystarczy stabilny FPS powyżej 30. W tym przypadku
GeForce daje radę z prawie maksymalnymi detalami, jednakże po podkręceniu
zauważyłem pewną nieprawidłowość dotyczącą framerate’u. Pomimo zwiększonych
taktowań karta osiągała gorsze rezultaty. Fakt ten nieco mnie zaskoczył, ale
wciąż mieści się on w granicy błędu pomiarowego.
Devil May Cry 4
Z okazji tego, że 24 Czerwca 2015 roku zostanie wydana
Specjalna Edycja DMC4 postanowiłem sprawdzić, jak nasz bohater sprawdzi się w
podstawowej wersji tej gry, a wbudowany benchmark tylko ułatwił mi zadanie.
TRYB: 1280x960,
Ustawienia Bardzo Wysokie, MSAA: C16xQ
Podczas testów FPS nie spadł poniżej 40, a sama rozgrywka była bardzo
dynamiczna. Karta z łatwością radzi sobie DMC4 i utrzymuje średni framerate na
wysokim poziomie. Wielka w tym zasługa firmy Nvidia, która pomagała w
optymalizacji gry pod kątem komputerów osobistych wyposażonych w ich karty
graficzne. Niestety nie byłem w stanie przetestować karty w natywnej rozdzielczości
mojego monitora (gra samoczynnie zmieniała rozdzielczość).
Counter-Strike: Global Offensive
Wszyscy, którzy mają zamiłowanie do pierwszoosobowych gier
akcji zapewne słyszeli o Counter-Strike’u. W roku 2012 Valve postanowiło wydać
nową odsłonę swojego dzieła na najnowszej wersji silnika Source. Zatem
sprawdźmy, jak 9800GT poradzi sobie z tym zadaniem.
TRYB: 1440x900,
Detale Średnie, MSAAx4, Rozmycie wyłączone
9800GT to karta, która wciąż daje sobie radę z nowymi grami multiplayer.
Nasz testowany GeForce zapewnia dobre doznania podczas gry w CS: GO. Na standardowych ustawieniach średnia ilość klatek na sekundę wynosi 79, natomiast po podkręceniu sytuacja powtarza się. Zamiast dostać zastrzyku energii, nasza karta zaczyna się dławić i zalicza spadek do 14 FPS, co przy tak dynamicznej grze jak CS: GO jest nieakceptowalne.
Nasz testowany GeForce zapewnia dobre doznania podczas gry w CS: GO. Na standardowych ustawieniach średnia ilość klatek na sekundę wynosi 79, natomiast po podkręceniu sytuacja powtarza się. Zamiast dostać zastrzyku energii, nasza karta zaczyna się dławić i zalicza spadek do 14 FPS, co przy tak dynamicznej grze jak CS: GO jest nieakceptowalne.
Podkręcanie, temperatura i głośność pracy
Podczas normalnego użytkowania karta działa dość cicho, a temperatury
wahają się od 31 stC do 34stC. Podczas gry temperatury rzadko przekraczają próg 58 stC. Jedynie podczas
trwania benchmarku Furmark karta osiągnęła jej maksymalną temperaturę 67 stC.
Inaczej ma się sprawa po OC karty. W spoczynku
minimalna temperatura wynosiła zawsze 34 stC, a w grach wzrastała nawet do 63
stC.
Kwestia podkręcania jest sporna. W wielu grach po OC 9800GT zyskuje na
płynności, czego przykładem może być gra Crysis. Jednakże w części gier FPS
staje się niestabilny, co doprowadza do częstszych spadków płynności i zacięć.
Większość z nas woli, by wokół naszego komputera panowała cisza absolutna.
Jednak jak powszechnie wiadomo jest to tylko marzenie, ale nie w tym przypadku.
GF 9800GT podczas gry w mało wymagające tytuły rzadko ma okazję być słyszalny,
a to za sprawą niereferencyjnego chłodzenia od firmy ZOTAC. Podczas spoczynku,
czy też pracy poziom głośności nie przekraczał 32 dB. Jednak po przekroczeniu
progu 60 stC karta wchodzi na wyższe obroty i zaczyna stawać się słyszalna.
Przy 75% użyciu wentylatora głośność pracy wynosiła już 52 dB, a przy maksymalnych
obrotach osiągnęła wartość 60 dB.
Podsumowanie
Po dogłębnych testach wydajności karty Zotac GeForce 9800GT Synergy Editon
nasuwa się jedno zdanie: „Wspaniała karta!”. Dzięki dobremu dopasowaniu ceny do
wydajności, karta ta zaliczyła dobry start. Nikomu nie przeszkadzało to, że
dostali „odgrzewany kotlet” z podwojoną pojemnością pamięci VRAM, ponieważ za
rozsądną kwotę dostawali wydajny sprzęt.
Niestety teraz nie można powiedzieć, że nasz bohater jest wydajną kartą.
Obecne gry wymagają znacznie większej wydajności graficznej, ponieważ przez 8 lat od daty premiery rdzenia G92 grafika w grach poczyniła ogromne postępy.
Niestety teraz nie można powiedzieć, że nasz bohater jest wydajną kartą.
Obecne gry wymagają znacznie większej wydajności graficznej, ponieważ przez 8 lat od daty premiery rdzenia G92 grafika w grach poczyniła ogromne postępy.
Gdybym miał oceniać Zotac GF 9800GT Synergy Edition w
roku 2008, bez wątpienia dostałaby ode mnie ocenę 8/10. Niestety mamy rok 2015,
a aktualnie nasz bohater jest dogorywającym staruszkiem, który jego lata
świetności ma już dawno za sobą.
Plusy
- · Kultura pracy
- · Wydajność (w dniu premiery)
- · Zrównoważona cena (w dniu premiery)
- · Dość bogate wyposażenie (jak na kartę ze średniej półki)
Minusy
- · Mała podatność na podkręcanie (w porównaniu do innych edycji)
- · OC ma czasami zły wpływ na wydajność w grach
OGÓLNA OCENA
5/10 – Karta ma czasy swojej świetności za sobą i
nie jest w stanie uruchomić części gier, jednak nadal są wydawane gry, które będą
na niej działać.
Zasilacz Logic? Toż to nie wypada :D
OdpowiedzUsuń