Powrót do przeszłości... czyli recenzja konkursowa karty graficznej Zotac GeForce 9800GT Synergy Edition autorstwa Oskara Pytlewskiego

Powrót do przeszłości, czyli test starego lidera kart graficznych po 8 latach.


Wielu graczy często podczas zakupu nowego komputera staje przed wyborem: „czy lepiej kupić monstrum kosztujące krocie, czy też dać szansę karcie ze średniej półki cenowej?”. Odpowiedź na to pytanie w dzisiejszych czasach niestety nie należy do najłatwiejszych, a przecież nie tak dawno wystarczyło kupić sprzęt za około 2000 zł by móc cieszyć się płynną rozgrywką.


Tutaj na naszą scenę wkracza bohater naszej recenzji – Zotac GeForce 9800GT Synergy Edition.

GeForce 9800GT to nic innego jak przemianowany GeForce 8800GT oparty o rdzeń G92, z jedną różnicą: 9800GT występował w wersjach z pojemnością pamięci wynoszącą 512MB lub 1GB, natomiast 8800GT z 256MB lub 512MB VRAM.

8800GT była kartą uwielbianą przez masy. Wiele topowych konfiguracji lądowało z 8800GT pod strzechą, dlatego też zdecydowałem się na recenzję 9800GT.

Na czym zbudowano wielką legendę 8800GT? Postaram się to ukazać poprzez testy wydajności w znanym wszystkim benchmarku zwanym „grą”, jak i grach odrobinę młodszych (crica 2009 rok).

Wygląd, zawartość pudełka

Wersja karty, którą posiadam dostarczona została w pomarańczowym pudełku (niestety moje gdzieś zaginęło, dlatego załączam oryginalne zdjęcie ze strony producenta).

Sama karta posiada dość duży (jak na tamte czasy) radiator z pomarańczowym wentylatorem. Na jej PCB znalazły się otwory pozwalające na montaż alternatywnego systemu chłodzenia jak i złącze SLI pozwalające na podłączenie karty w trybie Dual SLI.


Oprócz karty załączone były:
  • Instrukcja
  •  Płyta ze sterownikami (niestety gdzieś się zapodziała)
  • Przejściówka 2xMolex na 6-pin
  • Nalepka z logiem Zotac
  • Przejściówka D-Sub na DVI

Specyfikacja

Karta została wyposażona w 512MB pamięci typu GDDR3 o standardowym taktowaniu 900MHz (efektywnie 1800MHz) i szynie danych 256 bit. Rdzeń o taktowaniu 600Mhz posiada 16 ROP co przekłada się na 56 jednostek TMU. Karta posiada także 112 zunifikowanych jednostek  procesowych (Shader) taktowanych zegarem 1500MHz .




Platforma testowa

Procesor: Intel Core 2 Duo E7400 @ 2,8GHz
Płyta główna: GA-P31-ES3G
Pamięć RAM: ADATA 2x2GB DDR2 800MHz CL6
Dysk: Samsung HD 103SI
Zasilacz: Logic 500W
Obudowa: Aerocool VS-4
Karta dźwiękowa: Asus Xonar DG 5.1 PCI
System: Windows 7 Professional SP 1
Sterowniki: Nvidia GeForce Experience 1.8.2.1, wersja sterownika graficznego 341.44

Testy i metodologia

Testy wykonywane zostały w następujących grach:
  • ·         DiRT 2
  • ·         Crysis
  • ·         Devil May Cry 4
  • ·         Counter-Strike:GO


Większość z was pewnie zaczęła się zastanawiać, dlaczego na liście testowanych gier pojawił się CS: GO. Odpowiedź jest prosta: chciałem sprawdzić jak karta zachowa się przy dość nowej i wciąż uaktualnianej grze.

Metodologia:
  • ·         Furmark

Tryb 1440x900 Okno, 0xMSAA
  • ·         3DMark06

Tryb 1440x900, AA – None, Filtering –Optimal, Wynik ogólny
  • ·         Crysis

Tryb 1440x900, Ustawienia wysokie
  • ·         DiRT 2

Tryb 1440x900, Ustawienia wysokie
Wbudowany benchmark
  • ·         Devil May Cry 4

Tryb 1280x960, MSAA- C16xQ, Ustawienia Bardzo Wysokie
Wbudowany benchmark
  • ·         Counter-Strike: Global Offensive
Tryb 1440x900, Ustawienia średnie, MSAA 4x, Rozmycie - wyłączone


Furmark

Test Furmark został stworzony z myślą o maksymalnym obciążeniu karty graficznej.



Podkręcona karta maksymalnie osiągała 17 FPS zaraz po włączeniu benchmarka, jednak potem FPS spadł do 13 i ustabilizował się na tym poziomie. Temperatura podkręconego rdzenia maksymalnie osiągnęła 70 stC, a na standardowych taktowaniach wynosiła ona już tylko 67 stC. Dlaczego użyłem słowo „tylko”? Jest to wynikiem kultury pracy karty. Przy standardowych taktowaniach wiatraki kręcą się z 50% prędkością, natomiast po OC wartość ta wzrasta o 25 punktów procentowych. Różnica pomiędzy OC a standardowymi taktowaniami wynosi 1FPS na korzyść OC, więc mieści się w granicy błędu pomiarowego.


3DMark06

TRYB: 1440x900, AA- None, Filtering - Optimal

Kultową kartę należy testować w kultowym benchmarku.

GF9800GT osiągnął wynik 11134 w rozdzielczości 1440x900, ale co się stanie, gdy zdecydujemy się na podniesienie taktowań? W tym przypadku zyskujemy ok. 400 punktów.


Crysis

Najbardziej wymagająca gra roku 2007. Programiści Cryteku wykonali kawał dobrej roboty, której efektem był silnik CryEngine 2. Aż do roku 2010 (premiera Metro 2033) to właśnie ilość wyświetlanych klatek na sekundę w grze Crysis była wyznacznikiem wydajności karty graficznej.

TRYB: DX10 1440x900, Konfiguracja komputera: Mocna, Detale Wysokie, Motion Blur - 50%, AA– OFF


Gra Crysis nie należy do najlepiej zoptymalizowanych gier i to właśnie ta cecha sprawiła, że marka Cryteku do tej pory jest rozpoznawalna, a każdy przyszył do niej łatkę „grywalnego benchmarku”. Powyższe wyniki, jakie uzyskał bohater naszej recenzji teraz może nie zachwycają, ale w ówczesnych czasach taki wynik uzyskiwały karty z wyższych półek cenowych. GF9800GT pozwala na rozgrywkę w wysokich ustawieniach graficznych, ale by cieszyć się płynną animacją zalecam obniżenie ustawień graficznych.

DiRT 2

DiRT2 to kolejna odsłona serii gier wyścigowych sygnowanych imieniem i nazwiskiem Colina McRae, która została wydana na cześć tego kierowcy wyścigowego, który zginął w katastrofie śmigłowca. Według wielu opinii jest to najlepsza część, która została wydana.

TRYB: 1440x900, Ustawienia Wysokie, 4x MSAA, Efekt Rozmycia – Średni
Benchmark wbudowany w grę

Aby gry wyścigowe były grywalne wystarczy stabilny FPS powyżej 30. W tym przypadku GeForce daje radę z prawie maksymalnymi detalami, jednakże po podkręceniu zauważyłem pewną nieprawidłowość dotyczącą framerate’u. Pomimo zwiększonych taktowań karta osiągała gorsze rezultaty. Fakt ten nieco mnie zaskoczył, ale wciąż mieści się on w granicy błędu pomiarowego.

Devil May Cry 4

Z okazji tego, że 24 Czerwca 2015 roku zostanie wydana Specjalna Edycja DMC4 postanowiłem sprawdzić, jak nasz bohater sprawdzi się w podstawowej wersji tej gry, a wbudowany benchmark tylko ułatwił mi zadanie.

TRYB: 1280x960, Ustawienia Bardzo Wysokie, MSAA: C16xQ


Podczas testów FPS nie spadł poniżej 40, a sama rozgrywka była bardzo dynamiczna. Karta z łatwością radzi sobie DMC4 i utrzymuje średni framerate na wysokim poziomie. Wielka w tym zasługa firmy Nvidia, która pomagała w optymalizacji gry pod kątem komputerów osobistych wyposażonych w ich karty graficzne. Niestety nie byłem w stanie przetestować karty w natywnej rozdzielczości mojego monitora (gra samoczynnie zmieniała rozdzielczość).

Counter-Strike: Global Offensive

Wszyscy, którzy mają zamiłowanie do pierwszoosobowych gier akcji zapewne słyszeli o Counter-Strike’u. W roku 2012 Valve postanowiło wydać nową odsłonę swojego dzieła na najnowszej wersji silnika Source. Zatem sprawdźmy, jak 9800GT poradzi sobie z tym zadaniem.

TRYB: 1440x900, Detale Średnie, MSAAx4, Rozmycie wyłączone


9800GT to karta, która wciąż daje sobie radę z nowymi grami multiplayer.
Nasz testowany GeForce zapewnia dobre doznania podczas gry w CS: GO. Na standardowych ustawieniach średnia ilość klatek na sekundę wynosi 79, natomiast po podkręceniu sytuacja powtarza się. Zamiast dostać zastrzyku energii, nasza karta zaczyna się dławić i zalicza spadek do 14 FPS, co przy tak dynamicznej grze jak CS: GO jest nieakceptowalne.

Podkręcanie, temperatura i głośność pracy

Podczas normalnego użytkowania karta działa dość cicho, a temperatury wahają się od 31 stC do 34stC. Podczas gry temperatury rzadko  przekraczają próg 58 stC. Jedynie podczas trwania benchmarku Furmark karta osiągnęła jej maksymalną temperaturę 67 stC.
Inaczej ma się sprawa po OC karty. W spoczynku minimalna temperatura wynosiła zawsze 34 stC, a w grach wzrastała nawet do 63 stC.


Kwestia podkręcania jest sporna. W wielu grach po OC 9800GT zyskuje na płynności, czego przykładem może być gra Crysis. Jednakże w części gier FPS staje się niestabilny, co doprowadza do częstszych spadków płynności i zacięć.

Większość z nas woli, by wokół naszego komputera panowała cisza absolutna. Jednak jak powszechnie wiadomo jest to tylko marzenie, ale nie w tym przypadku. GF 9800GT podczas gry w mało wymagające tytuły rzadko ma okazję być słyszalny, a to za sprawą niereferencyjnego chłodzenia od firmy ZOTAC. Podczas spoczynku, czy też pracy poziom głośności nie przekraczał 32 dB. Jednak po przekroczeniu progu 60 stC karta wchodzi na wyższe obroty i zaczyna stawać się słyszalna. Przy 75% użyciu wentylatora głośność pracy wynosiła już 52 dB, a przy maksymalnych obrotach osiągnęła wartość 60 dB.

Podsumowanie

Po dogłębnych testach wydajności karty Zotac GeForce 9800GT Synergy Editon nasuwa się jedno zdanie: „Wspaniała karta!”. Dzięki dobremu dopasowaniu ceny do wydajności, karta ta zaliczyła dobry start. Nikomu nie przeszkadzało to, że dostali „odgrzewany kotlet” z podwojoną pojemnością pamięci VRAM, ponieważ za rozsądną kwotę dostawali wydajny sprzęt.
Niestety teraz nie można powiedzieć, że nasz bohater jest wydajną kartą.
Obecne gry wymagają znacznie większej wydajności graficznej, ponieważ przez 8 lat od daty premiery rdzenia G92 grafika w grach poczyniła ogromne postępy.
Gdybym miał oceniać Zotac GF 9800GT Synergy Edition w roku 2008, bez wątpienia dostałaby ode mnie ocenę 8/10. Niestety mamy rok 2015, a aktualnie nasz bohater jest dogorywającym staruszkiem, który jego lata świetności ma już dawno za sobą.

Plusy
  • ·        Kultura pracy
  • ·        Wydajność (w dniu premiery)
  • ·        Zrównoważona cena (w dniu premiery)
  • ·        Dość bogate wyposażenie (jak na kartę ze średniej półki)


Minusy
  • ·        Mała podatność na podkręcanie (w porównaniu do innych edycji)
  • ·        OC ma czasami zły wpływ na wydajność w grach


OGÓLNA OCENA
5/10 – Karta ma czasy swojej świetności za sobą i nie jest w stanie uruchomić części gier, jednak nadal są wydawane gry, które będą na niej działać.
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 komentarze: