Czy warto już instalować Windows 10? Odpowiadam na Wasze pytania!

Dosłownie parę dni temu miała miejsce premiera najnowszego OS MS: Windows 10. Microsoft już chwali się statystykami i cieszy z 14 milionów użytkowników nowych okienek, a mnie pytają Klienci i Wy - moi czytelnicy i widzowie, czy już warto przechodzić na nową wersję Windows.



Pierwszą aktualizację jaką ja przeprowadzałem do Windows 10 była na komputerze Klienta, gdzie instalowałem po złożeniu nowy OS. Instalator zapytał się jeszcze podczas instalacji, czy wyrażam chęć skorzystania z bezpłatnego uaktualnienia do nowej wersji OS. Pomyślałem - dlaczego nie. Więcej o samej aktualizacji możecie poczytać na portalu wavepc.pl:


O ile do responsywności systemu, jego stabilności i szybkości działania nie mam uwag, tak dalsze testy w grach, a dokładnie w jednej, dla której PC był projektowany - GTA V - pokazały, że na uaktualnienie było zdecydowanie za wcześnie.





Niektóre niewielkie problemy, jak czarny pasek adresu w Google Chrome dało się rozwiązać bardzo szybko (wystarczyła reinstalacja przeglądarki), tak z płynnością działania w grze był problem, którego szybko nie byłem w stanie rozwiązać.

Tutaj jeszcze wspomnę o sterownikach - w przypadku tamtej konfiguracji sprzętowej wszystkie sterowniki działały równie dobrze pod Windows 10, jak i na wcześniejszej wersji OS Windows 8.1, poza jednymi: musiałem zainstalować dedykowane do W10 sterowniki od grafiki.


Oczywiście głupotą jest skreślać, czy chwalić pod niebiosa system tylko na podstawie swoich doświadczeń. "Próba badawcza", na której podstawie potem wyrażane są opinie, nie jest reprezentatywna - między innymi dlatego tak pod filmem, jak i pod artykułem na portalu wavepc.pl prosiłem Was o opinie.

I jak to wygląda? Obecnie widać ewidentnie, że w niektórych przypadkach - i nie ma tu znaczenia jakaś konkretna konfiguracja sprzętowa - wszystko śmiga pięknie. Nie ma problemów ze sterownikami czy kompatybilnością programów, a część osób nawet twierdzi, że gry działają płynniej na nowej odsłownie okienek. I tu kilka przykładowych komentarzy z mojego filmu na YT:





Są również opinie o tym, iż system nie do końca działa w sposób przewidywalny. Jak twierdzą autorzy komentarzy: problemy potrafią występować również na "pulpicie":





Moim zdaniem obecnie instalacja nowej wersji Windows powinna być zabiegiem świadomym. Nie zalecam jeszcze przez najbliższy miesiąc, może nawet dwa upgrade do 10tki osobom, które:

- nie mają czasu ani chęci walczyć z problemami, które mogą się ujawnić tak od strony softwarowej jak i sprzętowej, zarówno większymi jak i mniejszymi

- jeżeli maszyna, na której robicie upgrade to wasz podstawowy komputer i trzymacie tam ważne dane

Dopiero teraz, kiedy system trafił pod strzechy, jest testowany w boju. Jeżeli nie chcecie być świnkami doświadczalnymi MS radzę się wstrzymać z aktualizacją przynajmniej do czasu, aż większość niedoróbek, które ewidentnie są, zostanie naprawiona. 


Pamiętajcie, że na aktualizację bezpłatną macie równo rok, więc pośpiech nie jest moim zdaniem wskazany. Kiedy natomiast warto pobawić się nowym OS?

- jeżeli jesteś osobą, która się interesuje nowymi technologiami,

- jeżeli masz czas na rozwiązywanie problemów tych mniejszych i tych poważniejszych na jakie możesz się natknąć,

- oraz jeżeli nie trzymasz na komputerze, na którym uaktualnienie chcesz przeprowadzić, żadnych istotnych danych.

Wtedy jak najbardziej można, ba nawet warto spróbować swoich sił z nowym Windows 10.


SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

27 komentarze:

  1. A ilu z Was zrobiło już upgrade?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy jak zainstaluje windows 10 to usuną mi sie żeczy z windowsa 7

      Usuń
    2. czy jak zainstaluje windows 10 to usuną mi sie żeczy z windowsa 7

      Usuń
    3. Owszem, a także z szafy i garażu.

      Usuń
    4. Witam,
      Chciałbym z Panem nawiązać kontakt. Mam kłopot, z kolejnymi aktualicjami
      do windows 10.Na 10 przechodziłem z windows 8.1.
      Po każdej próbie nieudanej instalacji aktualizacji otrzymuję takie
      komunikaty:
      • Aktualizacja odtwarzacza Flash programu Internet Explorer w systemie Windows 10 Version 1511 dla systemów opartych na procesorach x64 (KB3133431) — błąd 0x80071a91
      • Aktualizacja zabezpieczeń programu Internet Explorer Flash Player dla systemu Windows 10 Version 1511 x64 (KB3132372) — błąd 0x80071a91
      • Aktualizacja zbiorcza dla systemów Windows 10 Version 1511 opartych na procesorach x64 (KB3124263) — błąd 0x80071a91.
      Proszę o odpowiedź, jak można by było rozwiązać ten problem.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. ja i jakos problemów nie mam

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja mam pytanie czy po upgrade nie jest tak ze masz dwa systemy bo u znajomego pokazuje ze ma dwa foldery z windosem i miejsca na dysku zabrane jak za dwa systemy prosze o odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  4. ale czytając ten artykuł żalów bo to nic innego nie jest wnioskując z sensu to faktycznie czy warto to zależy od każdego indywidualnie why?
    1. czy mamy licencje legalną ;)
    2. czy mamy wsparcie sprzetowe (amd - chipset 7xx, intel 1150 i nowsze)
    3. czy umiemy poprawnie przeprowadzić proces aktualizacji i czystej instalacji (oczywiście jak zawsze sa fachowcy i fachoffcy)
    4. czy wyłączymy szpiegów MS w zakładce PRYWATNOSĆ
    5. czy godzimy sie na wsparcie dla Core 2 lata i Pro 4 lata darmowego a dla licencji czystej w10 10 lat
    6. czy wyłączymy zbedne usługi jak np. defender, onedrive itp.
    7. czego oczekujemy od windows 10, wydajności rzeczywistej, wirtualnej czyli benchmarki czy marketingowej gry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to nie artykuł żalów a chłodne i szersze spojrzenie na sprawę. Dlatego miedzy innymi przytaczałem komentarze innych użytkowników. Ty jak zawsze patrzysz tylko na czubek własnego nosa. Przykład? Proszę bardzo: OneDrive. Dla Ciebie to zbędna usługa, ale dla mnie jako dla osoby korzystającej z z ekosystemu MS (mam nadzieję że wiesz co to jest), nie ma lepszej chmury, i wyłączenie tej usługi to ostatnie co bym zrobił... No ale tak to jest jak się patrzy na czubek własnego nosa i nic dalej ;)

      Swoją drogą, jak tak już polecasz upgrade do wciąż nie stabilnego OS, ciekawe czy wziął byś odpowiedzialność za straty spowodowane wysypaniem się systemu, jak na dysku są ważne dane. Nie wiem czy wiesz, ale za takie rzeczy jak się ma np. umowy z firmami się odpowiada własną kasą.

      Usuń
    2. tylko ze one drive to szpieg w tym cała miagia... chmura ma zadanie nas pilnowac a nie pomóc ;) co do ww to potwierdzasz regułe... braku czytania ze zrozumieniem... ale cóż... nie pierwszy i ostatni raz...

      "z sensu to faktycznie czy warto to zależy od każdego indywidualnie"
      co do stabilności to on jest stabilny tylko nie którzy nie umieja tego ustawić/zainstalować, w końcu baza to vista i ostatni mod w8.1 :P za co największe kontrowersje (kwestia gustu) leży nie po stronie stabilności tylko startu i ikon

      Usuń
    3. co do twoim problemów ww to wina nie tyle software czy hardware co braku umiejętności upgrade do w10 spowodowana jak to musisz... regułą a ta gubi ludzi nie nieprawdaż? ;) bo o braku ciekawości, interpretacji, dociekliwości i analiz nie wspomnę ;) i to nie obraza ale nakierowanie cie na właściwy tor z którego ciągle zbaczasz ale ze PODOBNO jesteś otwarty na sugestie i konstruktywną krytykę to przyznasz racje... albo i nie?

      Usuń
  5. Ja zaktualizowałem win 7 do win 10 w dniu premiery i nie miałem problemów oprócz jednego. Mianowicie nie mogłem połączyć się z Internetem bo stary firewall blokował, szybko to rozwiązałem i działa bez zarzutu ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie miałem żadnego problemu po aktualizacji z win 8.1 do 10 wszystko chodził bardzo dobrze oraz gry nie miałem żadnych lagów np w World Of Tanks nie zauważyłem.

    OdpowiedzUsuń
  7. To prawda że nie trzeba podawać klucza przy instalacji win10 jeśli jest zapisany w płycie głównej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. klucz z biosu nie ważny, w10 zostaje przypisany nowy klucz ogólnodostępny ;)

      Usuń
  8. u mnie na 6 letnim komputerze(właśnie zmieniam) wszystko poszło pięknie żadnych błędów po aktualizacji nie było( wyjątkiem antywirusa (Kacperski) ,który się odinstalował podczas aktualizacji) aktualizowałem w nocy z 1 na 2 sierpnia poza tym że aktualizacja trwała 7 godzin (tak 7) od 20:30 do 1 się ściągało potem 3 godziny (do 4) aktualizowało ,ale zrzucam to na karb zainteresowania ludu i przeciążenia serwerów ms (użyłem narzędzia media creation tool ponieważ nie wykrywało aktualizacji). System ogólnie fajny,przyjazny,ładny graficznie. według mnie jest tym dla 8 czym 7 dla visty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jaki sens na takim wiekowym sprzęcie w10? to jak wrzucenie silnika od porsche do poloneza caro... nie oczekuj ze tam ci w10 rozwinie skrzydła...

      Usuń
    2. Jakby trzeba było zmieniać kompa za każdym razem, jak zmienia się system, to 60% zwykłych Użytkowników wciąż siedziałoby tylko z tego powodu na Win XP

      Usuń
  9. Witam w pańskim teście komputera za kwotę 2400 złotych na kanale youtube, który był przygotowany pod grę Grand Theft Auto V można zauważyć spadki wydajności w Windows 10. Więc jest tak mam znajomego, który posiada kartę graficzną Nvidii i akurat w jego przypadku wydajność w grze wzrosła niemalże dwukrotnie, czy to nie zależy przypadkiem od tego czy producent przygotował aktualizację dla danej karty?Ja u siebie mam zainstalowane Windows 10 i spisuję on świetnie wcześniej na Windows 7 czekałem na uruchomienie nawet do 5 minut, a teraz maksymalnie było to 14 sekund dodam też, że jestem posiadaczem dysku HDD nie SSD. Nie spotkałem się jak narazie z żadnymi przycięciami w interfejsie oraz w grach mam układ graficzny zintegrowany i jest to Intel HD graphics, a procesor to Intel Core I3 380m o taktowaniu 2.53 Ghz i 3 Gb RAM wszystko poprostu śmiga aż miło :)

    OdpowiedzUsuń
  10. pisałem przecież że zmieniam a ten będzie taki drugi komputer do okazjonalnego pogrania w coś starszego. poza tym tam był win 8.1 mi mnie trochę wkurzał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a kto wrzuca tam w8.1? w7 max, imho teraz darmowej aktualizacji do w10 nie dostaniesz :P albo kupisz w8.1 albo w10 drugi, chyba ze potraktujesz aktywatorem :P

      Usuń
  11. czy jak zainstaluje windows 10 to usuną mi sie żeczy z windowsa 7

    OdpowiedzUsuń
  12. czy jak zainstaluje windows 10 to usuną mi sie żeczy z windowsa 7

    OdpowiedzUsuń
  13. Aktualizacja systemu Windows 10 Version 1511 (KB3139907) — błąd 0x80071a91
    Aktualizacja zabezpieczeń programu Adobe Flash Player w systemie Windows 10 Version 1511 (KB3144756).

    OdpowiedzUsuń