Prezentacja i testy dla Klienta APU AMD

Wstęp - wybór części (założenia)

Wiadomo - każdy ma ograniczony budżet. Na komputer, który tym razem składałem dla Klienta miałem wydać maksymalnie 2800zł. W tej cenie miał znaleźć się dysk SSD oraz pojemny dysk twardy (min 1TB). Dodatkowo w tej cenie wliczona musiała być karta WiFi oraz czytnik kart pamięci.



Przeznaczenie komputera

Głównie Internet, dalej multimedia (duża ilość filmów i muzyki) od czasu do czasu przeróbka zdjęć i okazjonalnie gry (np. Mario Bross).

Wybór części

Z uwagi na powyższe zastosowania postanowiłem postawić na APU AMD. Wybór konkurencyjnego rozwiązania wiązałby się z cięciami na innych ważnych podzespołach, a jak wiecie nie lubię składać zestawów niezbilansowanych.
Mózgiem będzie więc APU AMD A10-5800K. Procesor czterordzeniowy z odblokowanym mnożnikiem. Fakt ten postanowiłem również wykorzystać dobierając do niego chłodzenie na tyle wydajne, aby granica 4.5GHz była bez problemu osiągalna, a dodatkowo aby nie cierpiała na tym kultura pracy i budżet na komputer. Komputer ma służyć około 5 lat więc o pozostawieniu BOXa nie było nawet mowy.


I w taki oto sposób na procesorze wylądował schładzacz Fortis 2 XE1226.


Procesor dostał do dyspozycji 8GB pamięci RAM DDR3 taktowanej zegarem 1866MHz CL9. To wszystko zostało osadzone na płycie głównej ASRock FM2A88X EXTREME 4+ - płyta musiała również umożliwić podkręcanie i ewentualną rozbudowę w przyszłości.

Mimo, iż w założonych zadaniach poradziłaby sobie zintegrowana w APU karta graficzna, do zestawu dorzuciłem R9 270 od Gigabyte (pierwotnie miał tu być też Radeon, ale 280 - na ten jednak budżet nie pozwolił to raz, a dwa w tej cenie i przy założonych zastosowaniach moim zdaniem byłby to przerost formy nad treścią). Karta oszczędna, a jednocześnie na chwilę obecną pozwalająca uciągnąć każdą grę, dzięki czemu nie będzie trzeba jej za rok czy półtora wymieniać.


Zgodnie z życzeniem Klienta na system przewidziałem dysk SSD. To w udziale przypadło sprawdzonej konstrukcji GoodRam C100 o pojemności 120GB. Oczywiście taka ilość na dane jest niewystarczająca, dlatego do pary doszedł magazyn na dane w postaci dysku WD Blue o pojemności 1TB.


Co do karty sieciowej - to tutaj Klient zgodził się z moją sugestią, że lepiej zainwestować w kartę wewnętrzną na PCI-E niż podłączaną do portu USB. Tak wybór padł na TP-Link WN781ND.


Sercem zestawu postanowiłem uczynić zasilacz Be Quiet! Pure Power L8 o mocy 500W. Ten PSU, już wielokrotnie przeze mnie montowany, ma pełne moje zaufanie. Uważam, że choć nie ma płaskiego czy modułowego okablowania, jest cichy i bardzo wydajny, dzięki czemu zapewni stabilną pracę komputera przez długie lata.


Cały ten zestaw zamknąłem w obudowie Zalmana Z1. Obudowa MidiTower, choć nie jest idealna, to doskonale nadaje się do zestawów w cenie do 3 tys. zł. Jest przestronna, pozwala na instalację dysków nie tylko 3,5" ale i 2,5", no i ma również zatokę na froncie 3,5" - którą ja musiałem wykorzystać do czytnika kart pamięci. O jej wyborze przesądziły również wymiary. Komputer MUSI zmieścić się w szafce pod biurkiem, dlatego wybór lepszej, ale ciut większej Z3 (a przy okazji nieco droższej) odpadł w ostatecznym zestawie.




Wydajność

Zestaw pracował na systemie dostarczonym przez Klienta (Windows 8.1 PRO x64). Podczas testów  komputer podłączony był do watomierza, a w tle pracowały programy do monitorowania temperatury procesora oraz karty graficznej (MSI Afterburner oraz HWMonitor).

Na prośbę Klienta podkręciłem pamięci RAM z 1866MHz na 2133MHz przy zachowaniu niskich timingów (CL9), procesor z bazowych 3.8GHz na 4.6GHz oraz kartę graficzną.

Wydajność tego zestawu sprawdziłem w grach: Battlefield 4 (multiplayer), GRID 2 oraz Metro Last Light:




Podczas całych testów pobór mocy przez tą platformę delikatnie tylko przekroczył 270W. Temperatura GPU dochodziła do 63 stopni (w zamkniętej obudowie i temp. otocznia 24stopni Celsjusza), a procesora do maksymalnie 58 stopni Celsjusza.


Całość wraz z robocizną (składanie komputera, instalacja systemu, podkręcanie i testy) nie przekroczyła 2900zł.  



Film z prezentacją:



Wykaz części:

Procesor: AMD APU A10-5800K
Płyta: ASRock FM2A88X Extreme 4+
Pamięć: GoodRam Play 8GB (2x4GB) 1866MHz CL9 RED
Chłodzenie CPU: SPC Fortis 2 XE1226
Grafika: Gigabyte R9 270OC 2GB
SSD: GoodRam C100 120GB
HDD: WD Caviar Blue 1TB
Obudowa: Zalman Z1
Inne: TP-Link WN781ND + czytnika kart pamięci Tracer, napęd DVD LG GH24NSC0
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz