Czas się rozstać z Lumią?!

Nie sądziłem, że ten tekst powstanie, a już na pewno, że tak szybko. Ostatnie aktualizacje i ruchy na rynku mobilnym, w przede dniu premiery Windows 10 dla telefonów, stawiają pod znakiem zapytania sens zmiany platformy iOS czy Android na Windows Phone, ba! nawet trzeba się poważnie zastanowić czy dalej pozostać na Windows Phone i liczyć na cud dziesiątki.


Przed takim wyborem właśnie stoję. Pewnie część z Was, która śledzi mojego FB kojarzy, że pisałem o zmianie tel. dla żony na wciąż obecnie topową Lumię 930? Niestety ale miejsce Lumii zastąpi Xperia Z2.

Powodem takiego stanu rzeczy są aplikacje - i nie - nie ich brak. Powiedzenie, że sklep MS świeci pustkami jest moim zdaniem sporym nadużyciem, a przynajmniej dużym niedopowiedzeniem. Aplikacje są i jest ich coraz więcej. Co więcej, zdarzają się perełki (jak np. aplikacja BZ WBK), które są moim zdaniem lepiej zrobione na WP, niż na konkurencyjne platformy. Realnym problemem jest wsparcie oficjalnych aplikacji przez niektórych producentów. I tu zwłaszcza w ostatnim czasie są dwa doskonałe przykłady z jakimi tak na prawdę problemami boryka się od dawna Windows Phone.
Pierwszym przykładem jest Instagram - po ostatnich aktualizacjach aplikacja na znacznej części smartfonów nie działa prawidłowo. Czasami są problemy, które wręcz uniemożliwiają korzystanie z apki. Na rychłą poprawę sytuacji realnie nie ma co liczyć. Aplikacja od dnia publikacji była wiecznie w fazie BETA (a podobno nie przygotowywał jej Instagram, a zrobił to za niego MS - źródło KLIK!), a po ostatnich aktualizacjach wysiadła niemal całkowicie.

Oczywiście są alternatywy, czasami nawet lepsze od oficjalnej aplikacji. W przypadku Instagrama warto polecić chociażby apkę 6tag. Nie tylko działa - ale jest też aktualizowana i bardziej funkcjonalna od oryginału. Niemniej jednak doskonale rozumiem osoby, które z zamienników nie chcą korzystać.


Drugim przykładem jest Facebook oraz Messenger. Jedna jak i druga aplikacja jest mniej dopracowana i rzadziej aktualizowana, jak wersje na konkurencyjne platformy. Mało tego - jako osoba prowadząca fanpage odczuwam braki związane z funkcjonalnością. Np. oficjalna aplikacja nie pozwala mi na odpisywanie na wiadomości prywatne, niepoprawnie również wyświetlają się posty (bez podziału na odpowiedzi) itd.

Z Messengerem coraz więcej osób zgłasza problemy - zwłaszcza z logowaniem, co żona doświadczyła na własnej skórze.

Przykładów jest więcej i można je mnożyć i mnożyć. Obawiam się, że nadchodząca premiera niewiele zmieni w tej kwestii. Ja nie podzielam optymizmu kolegów z wpworld.pl - choć za MS trzymam kciuki i sam na razie nie rozstaję się z moją Lumią 925 i mam ku temu powody. Niestety MS chyba też nie do końca zdaje się wierzyć w powodzenie misji pod nazwą Windows 10 Mobile. Zobaczcie na ruchy jakie wykonuje - ostatnio lepiej wspiera swoje usługi na platformę Android i iOS (przykładem może być chociażby OneDrive, który wsparcie na WP dla albumów dostał znacznie później niż na iOS), co więcej przed premierą nowej wersji okienek na telefony dużą uwagę przykłada do importowania aplikacji z Androida na WP. Pytanie tylko, czy takie protezy się sprawdzą? Moim zdaniem nie.

Tak więc ze smutkiem zamiast po L930 pojedziemy do sklepu po Xperię Z2. I choć system MS jest:
- bezpieczniejszy od Androida

- mniej skomplikowany w obsłudze
- bardziej intuicyjny
- nie przeładowany
- wciąż szybszy


tak braki w aplikacjach i brak realnych perspektyw na poprawę, każą się poważnie zastanowić nad wyborem platformy MS - przynajmniej do czasu wyklarowania sytuacji na rynku po premierze Win10M. 
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

12 komentarze:

  1. Powiem tobie Dawidzie, że ja miałem o wiele większy problem. Za aktualizowałem sobie swoją lumie 435 do W 10 i co sie okazało? Telefon si,ę już nie chce uruchomić poprawnie. podczas ładowania systemu resetuje sie i tak w kółko a aktualizacja była i MS zapewniał ze te lumie też można aktualizować. Od tamtej pory niestety najprawdopodobniej zostanie mi iOS lub Android a szkoda. NIestety pierwszy kontakt z WP i się sparzyłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie aktualizowałem swojej 925 bo jak by nie patrzeć W10 jeszcze nie jest oficjalnie dostępny to wciąż beta. A co jak co ale ja muszę mieć telefon stabilny nie mogę sobie pozwolić na testy. Natomiast z tego co czytałem, nie raz zdarzały się takie problemy nawet z późnymi wersjami testowymi.

      Usuń
    2. W10M jest w fazie testów,nie wiem dlaczego oczekujesz tak wiele jak na wersję preview

      Usuń
  2. Ostatnio czytałem na temat przenoszenia apek z androida na WP, będzie to działało ale na początek nie wszystko. MS ma zamiar tym krokiem zachęcić twórców aplikacji do pisania dedykowanych aplikacji na WP. Moim zdaniem decyzja z przesiadką na Androida czy iOS to za wcześnie, tym bardziej że premiera W10 Mobile się zbliża. Jeśli nawet będą problemy z odpalaniem apek to i tak nie wrócę do androida, za dużo na niego nerwów straciłem. Posiadając sporą ilość telefonów z androidem (Z1, Arc S, SII, S4, X10, L5, L7 czy też wiele innych) każdy z nich miał ten sam problem zacinał się. Po przesiadce na WP nie potrzebowałem melisy na uspokojenie się, bo się nie denerwowałem.

    OdpowiedzUsuń
  3. http://forum.xda-developers.com/windows-10/windows-10-mobile/how-to-install-android-apps-windows-10-t3174629
    Polecam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. http://forum.xda-developers.com/windows-10/windows-10-mobile/how-to-install-android-apps-windows-10-t3174629
    Polecam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Patrząc na ostatnie 4 punkty dlaczego MS jest lepszy niż android to nie zgadzam się z 3 z nich.
    Jedynie pierwszy może mieć jakieś uzasadnienie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Patrząc na ostatnie 4 punkty dlaczego MS jest lepszy od Androida to nie zgadzam się z trzema.
    Jedynie pierwszy może mieć jakieś uzasadnienie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam Cię Dawidzie :) Posiadam Lumie 930 już od dłuższego czasu.. I zgodzę się z Tobą jeśli chodzi o aplikacje :) Jeśli chodzi o aplikacji w Windows 10 to ja nie jestem optymistom :) Testowałem "Project Astoria" i nie działało to jak powinno ;) Jeśli kwestia aplikacji się nie zmieni, to bardzo możliwe że przesiądę się na konkurencyjną platformę :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam 930 i podpisuję się pod Twoimi słowami ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam Androida i zastanawiałem się przesiadkę na MS ale po przeczytaniu tego twojego artykułu to się jak na razie wstrzymię się decyzją

    OdpowiedzUsuń
  10. Ponad rok korzystałem z Lumii 520 i ostatecznie też przesiadłem się na androida. Głównym powodem wyboru Lumii były mapy HERE, dostępne wtedy jedynie na WP. Później mapy zostały wydane na Androida i iOS, więc WP straciło w moich oczach jedyny plus. Przez to po jakimś czasie zaczął mi dokuczać brak aplikacji - banku BPH i UPC Phone. Tak więc przesiadłem się na LG G2 mini i generalnie jestem zadowolony, chociaż lokalizator GPS nie działa w nim najlepiej - są jednak wszystkie aplikacje, z których korzystam.

    OdpowiedzUsuń