Ten tekst ma charakter typowo poradnikowy i choć odnosi się
do kanału o tematyce komputerowej (nie mobilnej) przełożyć zawarte w nim porady
można na wiele innych kanałów tematycznych.
ZAŁOŻENIA: jeżeli spełniłeś już wstępne założenia, które
można znaleźć w tekście: Początki na YouTube, jesteś na dobrej drodze aby
nagrywać filmy, w których się
zrealizujesz.
Tutaj jednak często pojawia się pytanie: skąd brać sprzęt do
testów?
Przede wszystkim, aby próbować nawiązać współpracę z
jakąkolwiek firmą trzeba mieć czym się zaprezentować, trzeba mieć co pokazać.
Nie masz co liczyć na to, że ktoś udostępni Ci sprzęt do testów jeżeli na Twoim
koncie nie ma żadnego filmu.
Więc zaczynasz od siebie i swojego sprzętu. Czytając ten
tekst czytasz go na jakimś komputerze, telefonie czy tablecie. Niech więc
Twoimi pierwszymi recenzjami będzie Twój prywatny sprzęt.
Jeżeli w tej chwili nasuwa Ci się pytanie: ale kto będzie
chciał oglądać mój stary komputer który jest już w rozsypce?
Pocieszę Cię – większość :) Naprawdę na początku nie musisz pokazywać sprzętu z najwyższej półki. Przede
wszystkim będzie liczyła się Twoja prezencja, poziom wiedzy i umiejętność
robienia show nawet przy recenzji sprzętu. Oczywiście forma nie może wziąć góry
nad treścią, ale zagadnienia te są nieodmowne jeżeli chcesz nagrywać filmy na
YT, gdzie to widzowie wybierają co i kogo chcą oglądać.
PAMIĘTAJ: YT to nie telewizja – kicz tu się nie sprzedaje.
W komfortowej sytuacji są posiadacze komputerów
stacjonarnych. Na bazie jednego komputera można stworzyć dziesiątki, jak nie
setki filmów. Przede wszystkim możesz przygotować recenzje swojej obudowy,
płyty głównej, procesora, karty graficznej, dysku, w końcu peryferiów: myszki,
klawiatury, monitora, głośników czy słuchawek. Już z takim podejściem masz 9
recenzji a na początek to dużo i jest to już ilość wystarczająca, aby kogoś
zaciekawić Twoim kanałem, czy spróbować napisać o sprzęt do testów.
Oczywiście jeżeli masz również podstawowe pojęcie o sofcie,
poradniki tak zwane „pulpitowe” też są w cenie, zwłaszcza jak mają prostą i
przyjazną formę prezentacji. Wcale nie muszą też być skomplikowane – wciąż jest
masa widzów, którzy szukają prostych porad nawet typu: jak zmienić wielkość
ikon na pulpicie.
Jeżeli masz już kilka filmów w swoim portfolio, czas na
pierwsze zaproszenia do współpracy. Przy odrobinie szczęście to Ciebie znajdą
firmy szukające współpracy. Jeżeli to Ty chcesz nawiązać kontakt – Facebook to
Twój przyjaciel. Daleko w cień musisz schować swoje uprzedzenia do tego
portalu, bo czy chcesz czy nie i czy Ci się to podoba to właśnie na FB
większość firm prowadzi w dużym stopniu swoje działania w social media.
Większość producentów swoje działania PR kieruje właśnie na
ten portal, a Ty szukasz właśnie kontaktu z takimi osobami. Mało tego, często
osoba prowadząca Fanpage odpowiada również za promocję sprzętu danej marki.
Najlepszą formą kontaktu będzie wiadomość prywatna do danej firmy. Pamiętajcie
– nie ma jednego schematu pisania takiej wiadomości, ale są zasady, których
dobrze jest się trzymać.
PRZEDSTAW SIĘ – i to w sposób kulturalny. Od tego powinna
zacząć się większość wiadomości.
PRZEDSTAW SWOJE PRACE – dlatego właśnie wcześniej skupiałeś
się na zrobieniu kilku recenzji. Osoba do której napiszesz, najpierw sprawdzi
co z Ciebie za ziółko, jakie masz sposoby wypowiedzi (przekleństwa nie są mile
widziane, no chyba że Waszą grupą docelową jest ta najmniej rozgarnięta i w
najniższym przedziale wiekowym – ale zapewniam Was, że producenta taka grupa
docelowa nie interesuje), prezencji i jaki jest poziom Twojej wiedzy.
ZAPROPONUJ WSPÓŁPRACĘ – przedstaw co możesz zaoferować w
zamian za udostępnienie sprzętu do testów. Oczywiście nie masz co liczyć, że już
na samym początku sprzęt u Ciebie zostanie, na to przyjdzie jeszcze pora.
Właśnie na FB masz największą szansę na odpowiedź, ale nie
licz na to, że każdy Ci odpowie, tym bardziej od razu. Musisz uzbroić się w
cierpliwość i liczyć się z tym, że na 10 wiadomości dostaniesz może 2 odpowiedzi, a to nie
gwarantuje ostatecznego nawiązania współpracy. Taka jest niestety rzeczywistość
bo social media i YT wciąż są niedoceniane przez wiele firm, a to przede
wszystkim dlatego, że część tematyczna kanałów, którą się zajmujemy wciąż raczkuje na
polskiej scenie YT.
Drugim kanałem kontaktu są strony firmowe. Tam szukajcie
zakładki z kontaktem – często kontakt dla mediów. Charakter wiadomości z
propozycją współpracy jest niemal identyczny jak ten w wiadomości na FB.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY
- Pisząc maila na przykład na skrzynkę pocztową producentów nigdy, przenigdy nie pisz do wielu firm jednocześnie. Nie ma nic głupszego jak dodanie kilku firm w DW maila. Na taką wiadomość nikt Ci nie odpisze – bo to podejście bardzo nieprofesjonalne, a firmy szukają profesjonalisty.
- Nie stawiaj żadnych warunków w pierwszej wiadomości. Na początku należy zorientować się czy firma, jak już Ci odpisze, jest zainteresowana współpracą i na jakim gruncie. Na pytanie i ustalenia zakresu współpracy przyjdzie jeszcze czas.
- Nie udawaj kogoś kim nie jesteś – osoby pracujące w firmach PR mają o wiele większe doświadczenie we współpracy zarówno z osobami prywatnymi jak i profesjonalnymi portalami, niż Ty. To właśnie Ty jesteś dla nich dziwadłem, które nie wiadomo do końca co robi w tym świecie. Najważniejszym zadaniem będzie przekonanie, że warto w Ciebie zainwestować.
GARNEK ZIMNEJ WODY
Z propozycjami współpracy jest jak z szukaniem pracy. Ci, którzy już to przerabiali wiedzą doskonale o czym piszę. Ofertę składasz do
dziesiątek firm. Na Twoje podanie odpisuje mniej niż 1/10. Jak z tej jednej
dziesiątej uda Ci się nawiązać dobrą współpracę choć z jedną firmą – jest
dobrze. Oczywiście im więcej masz potem firm w swoim portfolio, im jesteś
bardziej znany, tym jest łatwiej – ale łatwo nigdy nie jest.
OCZEKIWANIA
Jeżeli już jesteś w tym gronie szczęśliwców, że masz szansę
na nawiązanie współpracy z jakąś firmą, musisz pamiętać o kilku zasadach. Przede
wszystkim nie dziw się, że firmy mają wobec Ciebie jakiś oczekiwania. Jeżeli
firma będzie stawiała wymogi co do jakości filmu, ich ilości, tematyki, to rzecz normalna. Każdy chce zaprezentować swój
produkt w jak najlepszy sposób. NIGDY jednak nie pozwalaj sobie na recenzje tak
zwane sponsorowane. Nawet jak firma udostępnia Ci produkt i proponuje jego
pozostawienie po testach nie oznacza to, że masz robić recenzję sponsorowaną,
kłamać na temat danego produktu. Pamiętaj – recenzja jest Twoją subiektywną
oceną. Jeżeli uważasz, że produkt jest świetny – powiedz to. To jest Twoje
zdanie i nie wszyscy muszą się z nim zgadzać. Ba, było by nawet dziwne gdybyś
zadowolił wszystkich – nawet Jezus tego nie potrafił. Jeżeli uważasz, że coś
jest gówniane – powiedz to, ale staraj się to zrobić w taki sposób, aby widz
wiedział że to shit, ale żeby nie obrazić producenta. I nie myl obrażania z krytyką
– to ważne, bo będziesz spalony nie tylko u jednego producenta, ale u
wszystkich.
Firmy przyjmują bez problemu krytykę swoich produktów bo nie
ma chyba rzeczy idealnych. Większość osób wie, że ocena jest Twoją
subiektywną opinią, tym bardziej na YT. To, że skrytykujesz produkt nie jest też
jednoznaczne z zaprzestaniem współpracy z daną firmą.
Żeby nie być gołosłownym podam Ci mój przykład. Jak
większość z Was wie, jedną z firm, z którą już od dawna współpracuję jest Benq.
Ich monitory i projektory są świetne, ale kamery jak się okazuje są słabe, nawet
jak za swoją cenę. Mają swoje plusy, ale moim zdaniem nie nadają się nawet do
okazjonalnego korzystania, bo to co najważniejsze, czyli jakość nagrania jest
słaba. Swoją opinię wyraźnie wyraziłem w teście M33, jednak moja krytyka nie zakończyła współpracy z Benq. Po
drugiej stronie są specjaliści nie tylko od PR marki, ale znający też doskonale
produkt jakimi się zajmują. Jeżeli napiszesz nieprawdę, na pewno będziesz miał
zwróconą na to uwagę, jednak jeżeli Twoja krytyka będzie uzasadniona – nie masz
się czego bać.
I tym akcentem kończymy ten wpis. Czekajcie na następne
porady! ;)
Bardzo przydatne informacje, które zapewne wykorzystam w niedalekiej przyszłości :)
OdpowiedzUsuńCenne rady , no i artykuł dobry jak zawsze.
OdpowiedzUsuńdziękuję za dobroa rade i pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWitam mógłby mi ktoś powiedzieć czu można nagrywać filmy ale na zasadzie ze np. Recenzja jest o telefonie LG ale ze strony powiedzmy telefony.pl i umowa jest z ta strona i to ona wysyla produkty?
OdpowiedzUsuńWitam mógłby mi ktoś powiedzieć czu można nagrywać filmy ale na zasadzie ze np. Recenzja jest o telefonie LG ale ze strony powiedzmy telefony.pl i umowa jest z ta strona i to ona wysyla produkty?
OdpowiedzUsuń