Skąd brać sprzęt do testów?

Ten tekst ma charakter typowo poradnikowy i choć odnosi się do kanału o tematyce komputerowej (nie mobilnej) przełożyć zawarte w nim porady można na wiele innych kanałów tematycznych.



ZAŁOŻENIA: jeżeli spełniłeś już wstępne założenia, które można znaleźć w tekście: Początki na YouTube, jesteś na dobrej drodze aby nagrywać filmy, w których się zrealizujesz.

Tutaj jednak często pojawia się pytanie: skąd brać sprzęt do testów?

Przede wszystkim, aby próbować nawiązać współpracę z jakąkolwiek firmą trzeba mieć czym się zaprezentować, trzeba mieć co pokazać. Nie masz co liczyć na to, że ktoś udostępni Ci sprzęt do testów jeżeli na Twoim koncie nie ma żadnego filmu.

Więc zaczynasz od siebie i swojego sprzętu. Czytając ten tekst czytasz go na jakimś komputerze, telefonie czy tablecie. Niech więc Twoimi pierwszymi recenzjami będzie Twój prywatny sprzęt.

Jeżeli w tej chwili nasuwa Ci się pytanie: ale kto będzie chciał oglądać mój stary komputer który jest już w rozsypce?

Pocieszę Cię – większość :) Naprawdę na początku nie musisz pokazywać sprzętu z najwyższej półki. Przede wszystkim będzie liczyła się Twoja prezencja, poziom wiedzy i umiejętność robienia show nawet przy recenzji sprzętu. Oczywiście forma nie może wziąć góry nad treścią, ale zagadnienia te są nieodmowne jeżeli chcesz nagrywać filmy na YT, gdzie to widzowie wybierają co i kogo chcą oglądać.

PAMIĘTAJ: YT to nie telewizja – kicz tu się nie sprzedaje.

W komfortowej sytuacji są posiadacze komputerów stacjonarnych. Na bazie jednego komputera można stworzyć dziesiątki, jak nie setki filmów. Przede wszystkim możesz przygotować recenzje swojej obudowy, płyty głównej, procesora, karty graficznej, dysku, w końcu peryferiów: myszki, klawiatury, monitora, głośników czy słuchawek. Już z takim podejściem masz 9 recenzji a na początek to dużo i jest to już ilość wystarczająca, aby kogoś zaciekawić Twoim kanałem, czy spróbować napisać o sprzęt do testów.

Oczywiście jeżeli masz również podstawowe pojęcie o sofcie, poradniki tak zwane „pulpitowe” też są w cenie, zwłaszcza jak mają prostą i przyjazną formę prezentacji. Wcale nie muszą też być skomplikowane – wciąż jest masa widzów, którzy szukają prostych porad nawet typu: jak zmienić wielkość ikon na pulpicie.

Jeżeli masz już kilka filmów w swoim portfolio, czas na pierwsze zaproszenia do współpracy. Przy odrobinie szczęście to Ciebie znajdą firmy szukające współpracy. Jeżeli to Ty chcesz nawiązać kontakt – Facebook to Twój przyjaciel. Daleko w cień musisz schować swoje uprzedzenia do tego portalu, bo czy chcesz czy nie i czy Ci się to podoba to właśnie na FB większość firm prowadzi w dużym stopniu swoje działania w social media.

Większość producentów swoje działania PR kieruje właśnie na ten portal, a Ty szukasz właśnie kontaktu z takimi osobami. Mało tego, często osoba prowadząca Fanpage odpowiada również za promocję sprzętu danej marki. Najlepszą formą kontaktu będzie wiadomość prywatna do danej firmy. Pamiętajcie – nie ma jednego schematu pisania takiej wiadomości, ale są zasady, których dobrze jest się trzymać.

PRZEDSTAW SIĘ – i to w sposób kulturalny. Od tego powinna zacząć się większość wiadomości.

PRZEDSTAW SWOJE PRACE – dlatego właśnie wcześniej skupiałeś się na zrobieniu kilku recenzji. Osoba do której napiszesz, najpierw sprawdzi co z Ciebie za ziółko, jakie masz sposoby wypowiedzi (przekleństwa nie są mile widziane, no chyba że Waszą grupą docelową jest ta najmniej rozgarnięta i w najniższym przedziale wiekowym – ale zapewniam Was, że producenta taka grupa docelowa nie interesuje), prezencji i jaki jest poziom Twojej wiedzy.

ZAPROPONUJ WSPÓŁPRACĘ – przedstaw co możesz zaoferować w zamian za udostępnienie sprzętu do testów. Oczywiście nie masz co liczyć, że już na samym początku sprzęt u Ciebie zostanie, na to przyjdzie jeszcze pora.

Właśnie na FB masz największą szansę na odpowiedź, ale nie licz na to, że każdy Ci odpowie, tym bardziej od razu. Musisz uzbroić się w cierpliwość i liczyć się z tym, że na 10 wiadomości dostaniesz może 2 odpowiedzi, a to nie gwarantuje ostatecznego nawiązania współpracy. Taka jest niestety rzeczywistość bo social media i YT wciąż są niedoceniane przez wiele firm, a to przede wszystkim dlatego, że część tematyczna kanałów, którą się zajmujemy wciąż raczkuje na polskiej scenie YT.

Drugim kanałem kontaktu są strony firmowe. Tam szukajcie zakładki z kontaktem – często kontakt dla mediów. Charakter wiadomości z propozycją współpracy jest niemal identyczny jak ten w wiadomości na FB.

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY
  •        Pisząc maila na przykład na skrzynkę pocztową producentów nigdy, przenigdy nie pisz do wielu firm jednocześnie. Nie ma nic głupszego jak dodanie kilku firm w DW maila. Na taką wiadomość nikt Ci nie odpisze – bo to podejście bardzo nieprofesjonalne, a firmy szukają profesjonalisty.
  •       Nie stawiaj żadnych warunków w pierwszej wiadomości. Na początku należy zorientować się czy firma, jak już Ci odpisze, jest zainteresowana współpracą i na jakim gruncie. Na pytanie i ustalenia zakresu współpracy przyjdzie jeszcze czas.
  •      Nie udawaj kogoś kim nie jesteś – osoby pracujące w firmach PR mają o wiele większe doświadczenie we współpracy zarówno z osobami prywatnymi jak i profesjonalnymi portalami, niż Ty. To właśnie Ty jesteś dla nich dziwadłem, które nie wiadomo do końca co robi w tym świecie. Najważniejszym zadaniem będzie przekonanie, że warto w Ciebie zainwestować.

GARNEK ZIMNEJ WODY
Z propozycjami współpracy jest jak z szukaniem pracy. Ci, którzy już to przerabiali wiedzą doskonale o czym piszę. Ofertę składasz do dziesiątek firm. Na Twoje podanie odpisuje mniej niż 1/10. Jak z tej jednej dziesiątej uda Ci się nawiązać dobrą współpracę choć z jedną firmą – jest dobrze. Oczywiście im więcej masz potem firm w swoim portfolio, im jesteś bardziej znany, tym jest łatwiej – ale łatwo nigdy nie jest.

OCZEKIWANIA
Jeżeli już jesteś w tym gronie szczęśliwców, że masz szansę na nawiązanie współpracy z jakąś firmą, musisz pamiętać o kilku zasadach. Przede wszystkim nie dziw się, że firmy mają wobec Ciebie jakiś oczekiwania. Jeżeli firma będzie stawiała wymogi co do jakości filmu, ich ilości, tematyki, to  rzecz normalna. Każdy chce zaprezentować swój produkt w jak najlepszy sposób. NIGDY jednak nie pozwalaj sobie na recenzje tak zwane sponsorowane. Nawet jak firma udostępnia Ci produkt i proponuje jego pozostawienie po testach nie oznacza to, że masz robić recenzję sponsorowaną, kłamać na temat danego produktu. Pamiętaj – recenzja jest Twoją subiektywną oceną. Jeżeli uważasz, że produkt jest świetny – powiedz to. To jest Twoje zdanie i nie wszyscy muszą się z nim zgadzać. Ba, było by nawet dziwne gdybyś zadowolił wszystkich – nawet Jezus tego nie potrafił. Jeżeli uważasz, że coś jest gówniane – powiedz to, ale staraj się to zrobić w taki sposób, aby widz wiedział że to shit, ale żeby nie obrazić producenta. I nie myl obrażania z krytyką – to ważne, bo będziesz spalony nie tylko u jednego producenta, ale u wszystkich.

Firmy przyjmują bez problemu krytykę swoich produktów bo nie ma chyba rzeczy idealnych. Większość osób wie, że ocena jest Twoją subiektywną opinią, tym bardziej na YT. To, że skrytykujesz produkt nie jest też jednoznaczne z zaprzestaniem współpracy z daną firmą.

Żeby nie być gołosłownym podam Ci mój przykład. Jak większość z Was wie, jedną z firm, z którą już od dawna współpracuję jest Benq. Ich monitory i projektory są świetne, ale kamery jak się okazuje są słabe, nawet jak za swoją cenę. Mają swoje plusy, ale moim zdaniem nie nadają się nawet do okazjonalnego korzystania, bo to co najważniejsze, czyli jakość nagrania jest słaba. Swoją opinię wyraźnie wyraziłem w teście M33, jednak moja krytyka nie zakończyła współpracy z Benq. Po drugiej stronie są specjaliści nie tylko od PR marki, ale znający też doskonale produkt jakimi się zajmują. Jeżeli napiszesz nieprawdę, na pewno będziesz miał zwróconą na to uwagę, jednak jeżeli Twoja krytyka będzie uzasadniona – nie masz się czego bać.


I tym akcentem kończymy ten wpis. Czekajcie na następne porady! ;)
SHARE
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 komentarze:

  1. Bardzo przydatne informacje, które zapewne wykorzystam w niedalekiej przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cenne rady , no i artykuł dobry jak zawsze.

    OdpowiedzUsuń
  3. dziękuję za dobroa rade i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam mógłby mi ktoś powiedzieć czu można nagrywać filmy ale na zasadzie ze np. Recenzja jest o telefonie LG ale ze strony powiedzmy telefony.pl i umowa jest z ta strona i to ona wysyla produkty?

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam mógłby mi ktoś powiedzieć czu można nagrywać filmy ale na zasadzie ze np. Recenzja jest o telefonie LG ale ze strony powiedzmy telefony.pl i umowa jest z ta strona i to ona wysyla produkty?

    OdpowiedzUsuń